Terhesség

Megtalálták a terhességi vészes hányás okát

Egy tanulmány azt találta, hogy a terhességi vészes hányás (hyperemesis gravidarum) összefüggésbe hozható egy génmutációval. A kutatók azt remélik, hogy az eredmény segíthet hatékonyabb kezeléseket is kidolgozni.
2022. Március 30.
Egy génmutáció kapcsolódik a terhességi vészes hányáshoz (Fotó: Getty Images)

A terhességi vészes hányás egy olyan állapot, amely erős, tartós hányingert és hányást okoz a terhesség során. Ritkán fordul elő, a terhességek nagyjából 2 százalékát érinti. Azonban a probléma súlyos: súlycsökkenéshez vezethet, kiszáradást okozhat, és a baba fejlődésére is hatással lehet.

A terhességi vészes hányással foglalkozó tanulmányok azon dolgoznak, hogy meghatározzák az okát, hogy ezzel hangsúlyozzák, hogy ez egy fizikai, nem pedig pszichológiai állapot. Most egy tanulmány azt találta, hogy összefüggésbe hozható egy génmutációval – írja a thebump.com.

A tanulmányt, amely korábbi kutatásokra épül, a Dél-kaliforniai Egyetem Keck Orvosi Iskolája és a Hyperemesis Oktatási és Kutatási Alapítvány készítette. Az eredményeket a BJOG: An International Journal of Obstetrics and Gynecology folyóiratban tették közzé. A kutatók 926 terhességi vészes hányással küzdő nőt vizsgáltak, a kontrollcsoport pedig 660 olyan nőből állt, akik a terhességük alatt normál terhességi hányingert tapasztaltak.

A tanulmány csupán egy gén esetében talált különbséget a két csoport között, a GDF15-öt kódoló génben. A GDF15 egy sejtes stresszhormon, amely nagy mennyiségben található meg a méhlepényben. A GDF15 felelős azért, hogy jeleket küldjön az agy azon részére, amely szabályozza a hányingert és az étvágyat. A kutatók úgy vélik, hogy a terhességi vészes hányásban szenvedő nők esetében a GDF15 jeleket továbbít az agyba.

A kutatók azt remélik, hogy eredményeik nemcsak a terhességi vészes hányás időben történő diagnosztizálását segítik elő, például egy esetleges genetikai tesztelés révén, hanem segíthetnek hatékonyabb kezelések kidolgozásában is, amelyek a kiváltó okot célozzák meg. “Nemzedékek óta úgy gondolták, hogy a terhességi vészes hányás vagy pszichológiai természetű, vagy a hCG terhességi hormon okozza, ezért ez az áttörés új irányba terel bennünket” – idézi a portál Dr. Marlena Fejzot, a Keck Orvosi Iskola kutatóját és a tanulmány vezető szerzőjét. “Tanulmányunk meggyőző bizonyítékot szolgáltat arra vonatkozóan, hogy a GDF15 gén és az általa kódolt fehérje rendellenességei a terhességi vészes hányás fő okai.”

Eredményiek összhangban vannak Fejzo egy korábbi, 2018-ban végzett kutatásával is, amely során csapatával 1306, a terhességük alatt hányinger és hányás miatt infúziót kapó nő genomját hasonlították össze 15 756 olyan terhes nő genomjával, akik nem tapasztaltak hányingert, hányást. A legjelentősebb különbség az két csoport között az volt, hogy az elsőben jelen volt a GDF15. Egy további, ehhez nem kapcsolódó, de nagyjából ugyanebben az időben, Stephen O’Rahilly, a Cambridge-i Egyetem munkatársa által végzett kutatásban azt találták, hogy azoknak a nőknek a vérében, akik a második trimeszter során hányásról számoltak be, a 12-18. héten több volt a vérükben a GDF15, mint azoknál, akik ezt nem tapasztalták.

A mostani tanulmány során a kutatóknak sikerült meghatározniuk a GDF15 gén két olyan változatát, amelyek erősen korrelálnak a terhességi vészes hányással.