Gyerek

Pozitív hozadéka is lehet, hogy a kütyüket munkaeszközként használták a gyerekek

A számítógép-függőség szorosan összefügg a szórakozáshoz kapcsolódó használattal, de munkával vagy távoktatással nem. Így bár több időt töltöttek a gyerekek gép előtt a karantén alatt, még pozitív hozadéka is lehet.
2020. Június 16.
Pozitív hozadéka is lehet, hogy a kütyüket munkaeszközként használták a gyerekek (fotó: Getty Images)

Akár pozitív hozadéka is lehet annak, hogy a gyerekek munkaeszközként használták a karantén alatt a számítógépet, még akkor is, ha több időt töltöttek el a kütyük mögött, ugyanis problémás internethasználat munkával, távoktatással nem igen alakul ki – mondta Demetrovics Zsolt pszichológus a hvg.hu-nak.

A pszichológus a hvg-nek adott interjúban elmondta, hogy nagyon nem mindegy mire használjuk a számítógépet, az internetfüggőség vagy más néven problémás internethasználat szoros összefüggést mutat a szórakozáshoz kapcsolódó használattal, de a munkával nem. Most, hogy a gyerekek munkára, távoktatásban használták a kütyüjeiket, strukturáltan és célzottan használták, és ennek akár pozitív hozadéka is lehet. “A másik oldalon ott van, hogy így még szorosabb lett a kapcsolata a gyerekeknek ezekkel az eszközökkel, a szabadidejükben pedig jóval nagyobb a valószínűsége, hogy ezeken fognak valamit játszani. Erre valóban oda kell figyelni, sok kockázatot rejt” – tette hozzá a pszichológus.

Demetrovics Zsolt több kollégájával írt egy javaslatcsomagot, ami abban ad tanácsot a szülőknek, hogyan figyeljenek oda arra, hogy a gyereknél ne alakuljon ki problémás digitális eszköz- és internethasználat. Ez a javaslatcsomag olyan alapvető dolgokat foglalt össze, mint például azt, hogy a játékidő legyen strukturált. Ez azt jelenti, hogy ne egy időponthoz kössük a játék végét, például délután 5-kor kell befejezni, mert lehet, hogy akkor ő éppen egy folyamat közepén tart. Ehelyett valamilyen játékfázishoz érdemesebb kötni a játék végének meghatározását.

Az is fontos, hogy a gyerek tudja, hogy mennyi időt szán a játékra, ebben a szülőnek kell segítenie. Fontos lenne, hogy ne hagyjuk magára a gyereket, főleg, ha kisebb, tudja a szülő, hogy mit csinál a gép előtt és esetleg ő is kapcsolódjon be néha a játékba. A pszichológus úgy fogalmaz, hogy a világ megismerésében kísérni kell a gyereket.

A függésről Demetrovics elmondta, hogy elsősorban nem a gép előtt töltött idő a központi kérdés, bár bizonyos mennyiség fölött azért problémás, hanem a kontrollvesztés. “Az, hogy nem tudja az ember maga szabályozni, hogy mikor, mennyit játszik, és emiatt kiszorulnak a mindennapjaiból az egyéb fontos tevékenységek. Ugyanaz a felállás ilyenkor, mint bármely más addikciónál: eluralja a napokat, az élet minden területét a játék.” A hangsúly a megelőzésen van. Ha baj van, akkor érdemes szakemberhez, pszichológushoz, családterapeutához fordulni, mert az esetek nagy részében, a háttérben valami sokkal összetettebb dolog van.

Forrás: HVG.hu