Gyerek

Óvodai fejlődés – nemek harca?

A játszótéren nézelődve néha nehezen különböztetjük meg a totyogó kisfiút a kislánytól, hacsak öltözéke el nem árulja a kicsi nemét. Ahogy nőnek gyermekeink úgy alakulnak a saját nemükre jellemző vonások, szokások.
2014. Június 04.

A közhiedelem szerint öt éves korukra a kislányok kész tudósok, a kisfiúk ezzel ellentétben rombolnak és durváskodnak. Ez a kettős mérce időnként még felnőtt korban is előkerül. A hasonló életkorban lévő gyermekek esetében hajlamosak vagyunk inkább a különbségekre, mint a hasonlóságokra koncentrálni. Ezzel árthatunk is gyermekünknek. Kislányunk például gondolhatja azt, hogy nem játszhat a szép tűzoltóautóval, mert lányoknak az nem való. Kisfiúként pedig túl szégyenlős lehet a babakonyhában ebédet főzni. Fontos tapasztalásoktól foszthatjuk meg őket ezzel.

Egy amerikai kutatás szerint az ovis kislányok ugyanolyan eredményeket mutatnak fel számolás, általános tudás terén, mint fiú társaik, a betűk viszont hamarabb kezdik érdekelni őket. Az óvodai nevelők szerint a kislányok könnyebben barátkoznak, csapatban játszanak és egyenrangúként kezelik egymást. Lelkesebben tanulnak, könnyebben fejezik be az elkezdett feladatokat és még a figyelem összpontosításában is jobbak. Érdekes megemlíteni, hogy abban a családban, ahol kisfiú és kislány is él, a szülők általában nem látnak ekkora különbséget a képességekben és viselkedésben.

Ebből a felmérésből az is kiderül, hogy az óvodás kisfiúk tizennyolc százalékának nehéz figyelnie a foglalkozásokon, a kislányoknak csak kilenc százaléka küzd ezzel a problémával. Kommunikációban szintén a lányok vezetnek, hét százalékuknak vannak kommunikációs és hangkiejtési problémái, míg a kisfiúk tizennégy százalékának. A kislányok nyugodtabban ülnek az asztalnál és ritkábban kerülnek bajba.

Miért van ez így?

A beszédközpont lassúbb érése miatti beszédfejlődési zavar kisfiúknál gyakoribb jelenség. Emellett sok kisfiú öt éves korban fejlesztésre szorul a finommotoros mozgások gyakorlásában, mint a rajzolás és egyéb kreatív munka. Nehezebben lehet őket leültetni és fegyelmezni is.

Gondoljuk át, mit várunk el öt éves gyermekünktől. Ha későn érő típus, de mi azt szeretnénk, hogy már ebben a korban egy idegen nyelven is jól beszéljen, ahelyett, hogy ügyesen tudjon alakokat kivágni és színezni, akkor csak túlterheljük, stresszeljük gyermekünket és hozzájárulunk ahhoz, hogy kevés önbizalma legyen.

Akár kisfiúról, akár kislányról van szó, ha úgy látjuk, további fejlődésre van szüksége gyermekünknek, lehetőségünk van még egy évig óvodába járatni. Számos alternatíva lehet gyermekünk fejlesztésére, az óvodákban készséggel adnak felvilágosítást ezzel kapcsolatban. Sok óvodában működik logopédus, fejlesztő pedagógus és az óvónők is sokat tehetnek gyermekünkért a napközbeni foglalkozásokon.