Gyerek

Nem jobbak a fiúk a matekban a lányoknál

Elterjedt nézet, hogy a lányok matematikai képességei rosszabbak a fiúkénál. Erre cáfol most rá egy új kutatás.
2019. November 12.
Nem jobbak a fiúk a matekban a lányoknál (Fotó: iStock)

Jessica Cantlon, a Carnegie Mellon Egyetem kutatócsoportjának vezetője és csapata egy új, átfogó tanulmány során vizsgálta a fiatal fiúk és lányok agyi fejlődését, és arra a megállapításra jutottak, hogy sem az agyműködés, sem a matematikai képességek terén nincs különbség a két nemnél. – A tudomány nem igazolja a népi hiedelmet – mondta el Canton, a kutatás szerzője, idegtudományi professzor. A felmérés szerint a gyerekek agya nemtől függetlenül hasonlóan működik, és a kutatók azt remélik, hogy a matematikai képességeikre vonatkozó elvárásokat is újra átgondolja majd mindenki.

Cantlon és csapata funkcionális MRI segítségével vizsgált 104 fiatal gyermek (3-10 év közötti, 55 lány és 49 fiú gyermek) agyi aktivitását, miközben oktató videót néztek egyszerűbb matematikai témákról, mint a számolás, összeadás. Ezután összehasonlították a fiúk és a lányok eredményeit, a hasonlóságok felmérése miatt. Ezen kívül az agyi érettséget is vizsgálták a gyerekeknél, összehasonlítva az eredményeket egy felnőtt csoportéval (25 nő, 38 férfi), akik ugyanazt a matematikai oktató videót nézték.

Számos statisztikai összehasonlítás után Cantlon és csapata nem talált különbséget a lányok és a fiúk agyi fejlődésében, és abba sem, miként dolgozták fel a matematikai készségeket, és ugyanolyan elkötelezettek voltak az oktató videók megtekintése közben. A gyerekek agyi érettsége is egyenlő volt, összevetve a felnőtt fókuszcsoporttal.

Cantlon szerint a társadalom gyakran fosztja meg a lányokat a matematika szeretetétől, és a korábbi tanulmányok szerint a fiúk gyakrabban kapnak olyan játékot is, amely térbeli megismerést igényel. A kutató szerint gyakran a matematika tanárok is jobban fókuszálnak a fiúk tanulmányaira, és az is eltántorítja a lányokat a matematika kedvelésétől, hogy a szüleik más elvárásokat támasztanak velük szemben.

Ez a projekt a kora gyermekkori fejlődésre összpontosított, korlátozott számú matematika feladattal, de a csapat szeretné folytatni a munkát a térlátás és emlékezet témakörében, több éven keresztül monitorozva a gyerekeket.

(VIA)

Kapcsolódó írásaink: