Gyerek

Nehezen barátkozik a gyerek? Így segítheted

A félénkebb gyermeknél is szükséges a szociális készségek fejlesztése, de oda kell figyelni arra, hogy tiszteletben tartsuk a személyiségének határait. Mire kell figyelni?
2022. Január 13.
Vannak gyerekek, akik nem könnyen barátkoznak (Fotó: Getty Images)

Vannak gyerekek, akik szüleiktől távolodva félénkebbek lesznek, ha rajtuk múlik, egy társasági eseményen se vennének részt – legyen az az óvoda első napja vagy egy barát szülinapi zsúrja.

Dr. Emily Edlynn, a parents.com rovatvezetője szerint ilyen esetben az a kulcs, hogy támogassuk gyermekeinket szociális készségeik fejlesztésében, oly módon, hogy az még természetes legyen számukra, s ne éljék meg erőszaknak.

Bármennyire is igaz, hogy a társas kapcsolatok kritikus fontosságúak minden gyermek fejlődése és jóléte szempontjából, a szociális kapcsolattartás módjai nagyon eltérőek lehetnek a gyerekek között. A kulcsfontosságú cél az, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a fontos készségek oktatása között, és a gyermek személyiségének elfogadása között.

Bár egy ovis még kicsi, mégis hasznos, ha néhány (saját érzéseit tisztázó) kérdéssel próbálod közelebb tolni őt a másokkal való barátkozáshoz. Gyakran elég pár egyszerű, nyitott kérdés, hogy gyermeked is megértse, mi az ő szerepe ezekben a társas helyzetekben, és milyen érzései, hozzáállása, preferenciai vannak ebben az irányban.

Néhány példa:

  • Milyen gyerekekkel szeretsz a legjobban játszani?
  • Milyen érzés megkérni a gyerekeket, hogy játsszanak veled? Néha olyan lehet, mint a pillangók a hasunkban, ha idegesek vagyunk.
  • Milyen érzés számodra, amikor más gyerekek a barátaikkal játszanak, te pedig egyedül csinálsz valamit?

Az ilyen típusú kérdések több célt is megvalósítanak: megmutatják neki, hogy érdekel a perspektívája, ahelyett, hogy valami kényelmetlen dologra késztetnék; a válaszok segítségével hozzáadhatja az empátia erejét a bátorításhoz (“Tudom, hogy félsz, hogy nemet fognak mondani”); és megtudhat valami meglepőt a tapasztalatairól, ami segíthet hatékonyabban reagálni a helyzetre.

Bár sokat beszélünk arról, hogyan legyünk gyermekeink “tanítói, mentorai” a képességeik fejlesztése érdekében, még hatékonyabbak lehetünk, ha időt és energiát szánunk arra, hogy meghallgassuk őket. A nézőpontjuk megértése lehetővé teszi az empátiát a válaszadásban, ami kulcsfontosságú összetevője annak, hogy gyermekeink megértsék és elfogadják azt, amilyenek, és ahol tartanak. Ezek a stratégiák növelik a kapcsolatba vetett bizalmat, ami az “utasítást és irányítást” olyanná alakíthatja, hogy támogassuk gyermekünket abban, hogy a saját magukhoz hűen viselkedjen, nem pedig úgy, amilyennek szeretnénk látni őket. És ez adja a legbiztosabb alapot a fejlődéshez és a tanuláshoz.