Gyerek

Miért népszerűek a gyerekek körében a TikTok-os kihívások?

Miért lehetnek annyira népszerűek a videomegosztó alkalmazáson terjedő kihívások a gyerekek körében?
2021. Február 16.
Miért népszerűek a gyerekek körében a TikTok-os kihívások? (Fotó: Getty Images)

A TikTok egy okostelefonos applikáció, amely felhasználói rövid videókat készíthetnek és oszthatnak meg. 2020-ban ez volt a legtöbbet letöltött alkalmazás a világon. A hírekben egyre gyakrabban lehet hallani, olvasni TikTok kihívásokról, amelyek, ahogy a név is mutatja, kihívják a videó nézőit, hogy tegyenek meg egy adott feladatot, videózzák le, és tegyék közzé ők maguk is. Egy sikeres kihívás sokakat tud ösztönözni, hogy készítsenek hasonló tartalmakat. A legtöbb kihívás nem ártalmas, de vannak olyanok is, melyek kifejezetten veszélyesek vagy sértők.

Miért népszerűek a kihívások?

De miért lehetnek ennyire népszerűek a kihívások, melyek egy adott videó másolatának elkészítésére és megosztására buzdítanak? Az alkalmazásnak van néhány olyan jellemzője, melyek fokozzák a vonzerejét: ilyen az alacsony belépési korlát és művészi kontroll, a hírnév illúziója és hogy valami új és népszerű részese lehet a felhasználó –  írja a Psychologytoday.com portálon megjelent cikkében Dr. Pamela Rutledge, a Media Psychology Research Center (Médiapszichológiai Kutatóközpont) igazgatója, a Fielding Egyetem médiapszichológiai programjának oktatója. Ahhoz, hogy csatlakozzon valaki egy kihíváshoz, nem kell eredeti tartalmi ötlettel előrukkolnia, elég, ha hozzád egy új táncmozdulatot, szöveget vagy éppen egy poént a saját verziójához, és ezzel meglovagolhatja a trendet.

Ezek a tényezők teszik a TikTokot népszerűvé bárki számára, akinek van szabadideje és kreatív vénája, szeret nyilvánosan szerepelni, magáról tartalmat megosztani, és szereti a változatos ingereket. A szakember szerint nem meglepő, hogy az Egyesült Államokban a felhasználók több mint fele 35 év alatti. Azok számára azonban, akik társadalmi érvényesülésre vágynak, és még nincs kifejlett kritikus gondolkodási készségük, még nem érettek a kockázatok felmérésére, a kihívások kevésbé pozitívak, néha akár veszélyes tapasztalatok is lehetnek.

Az alkalmazáshoz szinte bárki hozzáférhet (13 év a korhatár), a videók készítéséhez pedig nincs szükség másra csak egy internet hozzáféréssel rendelkező okostelefonra, némi kedvre, energiára és extrovertáltságra. Emellett a kreativitás kifejezésére is számos mód van a rengeteg szerkesztési funkcióval.

A kihívások aktív részvételt és elérést jelentenek. A másokkal való kapcsolattartás, kapcsolódás mindenki számára fontos az általános jóllét érdekében, a kiskamaszoknak, a tinédzsereknek és a fiatal felnőtteknek pedig az identitásuk fejlődése szempontjából is kritikus. A közösségi média pedig egy jelentős módja annak, hogy másokkal kapcsolatba lépjünk, különösen a jelenlegi helyzet során.

A kihívások hatékony módját jelentik a kapcsolódásnak. A felhasználók aktív résztvevők a tartalom létrehozásának és megosztásának köszönhetően, énképük tágul, mert úgy érzik, valami nagyobb részesei lehetnek, és közös tapasztalatokat szereznek a barátaikkal, amelyeket megbeszélhetnek egymással. Nem szükséges valami igazán különleges tartalmat létrehozni a népszerűséghez, a tartalmakat bárki elkészítheti, a nyilvános szereplés is normalizált. Végül pedig az alkalmazás használata nagyrészt szórakoztató, a nevetés és a pozitív érzelmek pedig általában stressz- és szorongásoldó hatásúak.

Milyen veszélyei lehetnek a kihívásoknak?

Rutledge írásában felhívja a figyelmet a TikTok hátrányaira, néhány veszélyére is. Ahogy fogalmaz, a “TikTok-kultúra” a figyelemfelkeltést hangsúlyozza. Sok szülő attól tart, hogy az idegenektől származó like-okat, megjegyzéseket és megosztásokat jelentőségteljes társadalmi érvényesítésként, az énkép és érték pontos tükreként értelmezik.

A szakember szerint a veszélyes kihívásokkal járó figyelem, like-ok és megosztások, amelyek miatt népszerűek lehetnek, növelik a kockázatát annak, hogy valaki megsérül. A népszerűség pedig azt közvetíti agyunk primitív részének, hogy valami értékes, hacsak nem állunk meg és kérdőjelezzük meg. A serdülők agya pedig kiszolgáltatott a társadalmi befolyás efféle buktatóinak, mert még nem rendelkezik megfelelő kognitív érettséggel a kihívás megkérdőjelezése és a következmények mérlegelése szempontjából.Az agy prefrontális kérge felel a racionális gondolkodásért, a hosszú távú tervezésért és a kockázat felméréséért. Ez a húszas éveink közepéig még nem teljesen fejlett, ezért a tizenévesek reaktívabbak, impulzívabbak lehetnek, és a gondolkodás előtt cselekedhetnek, különösen, ha társadalmi befolyásolásról is szó van.Ahogy Rutledge írja, a közösségi média azt az alapvető szükséget elégíti ki, hogy kapcsolatban legyünk és kompetensnek érezzük magunkat. Már jóval a TikTok előtt a tanulás egyik módja volt mások másolása, összetartozást és hűséget mutatva. Az összetartozás pedig erőteljes motiváló tényező, a kortársak elfogadása pedig a befogadás ígéretével növelheti a vonzerőt. A mindezekből fakadó nyomás rövidre zárhatja a racionális gondolkodást, és nem hagy teret annak mérlegelésére, hogy milyen kárt vagy kockázatot jelenthet egy kihívás.

Segítsük a helyes döntéshozatalt

A szakember figyelmezteti a szülőket arra, hogy ne kiboruljanak a legújabb trendek miatt, legyen szó a TikTok-ról vagy másról, és ne feledjék, hogy a technológia csak egy eszköz. Az eszközök pedig jól használva előnyösek, és akkor veszélyesek, ha rosszul használják ezeket. A gyerekeket pedig lehet segíteni abban, hogy megfelelő döntéseket hozzanak, azáltal, hogy fejlesztik a kritikai gondolkodásukat. Ez egy nyitott, bizalmi kapcsolat kiépítésével kezdődik, hogy korán és gyakran beszélnek a szülők a gyerekekkel a folyamatosan változó digitális viselkedésről, nyomásról, és felelősségről. A cél, hogy a gyerekek biztonságban érezzék magukat, és tudják, hogy a szülővel beszélhetnek, és támogatják őket a döntéshozatalban. Ez a kapcsolat lehetővé teszi az új alkalmazások kapcsán megbeszélni a felmerülő aggályokat, és az iránymutatást a kritikus gondolkodáshoz.

A cikk forrása: psychologytoday.com