Gyerek

Menjen idén iskolába?

Minden év tél végén-tavasz elején sok szülő aktuális kérdése, hogy vajon menjen a gyerek iskolába vagy maradjon még egy évet. Megérett rá? Hogy döntse el a szülő a kérdést? Deliága Éva gyermekpszichológus 9 kérdésben összegezte az iskolaérettség jeleit.
2017. Február 09.

Menjen idén iskolába?

Azok a gyerekek, akik 2017. augusztus 31-ig betöltik a hatodik életévüket iskolakötelesekké válnak. Persze egyáltalán nem mindegy, hogy a gyerek mondjuk januárban lett hatéves, tehát hat és fél éves is elmúlik majd az iskolakezdésre, vagy mondjuk augusztus közepén tölti be a hatot és két hét múlva ő is megkezdhetné az iskolát. Az a fél év, ami az elképzelt két gyerek között van, nagyon sokat számít mind fizikai, mind értelmi, mind szociális tekintetben.

Nagy nyomás érzékelhető a szülők felé, hogy igenis kezdje meg a gyerek hatévesen az iskolát, ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy a tavaszi-nyári gyerekeket inkább visszatartják még egy évre. A kérdés nagyon fontos, ugyanis a tanuláshoz, az iskolához való hozzáállás múlik rajta: egy nem iskolaérettnek nem csupán az első osztály lesz kínszenvedés, hanem nagy valószínűséggel a későbbi évek is.

Az ugyanis egyáltalán nem elég az iskolaérettséghez, hogy a gyerek okos, tanulni szeretne és iskolába vágyik.

Deliága Éva gyermekpszichológus a hvg.hu-n összegezte a legfontosabb tényezőket és 9 kérdés megválaszolására ösztönöz, ami alapján könnyebben eldönthető, hogy menjen vagy maradjon a gyerekünk.

A szülők sokszor elkövetik azt a hibát, hogy iskolára késznek gondolják okos gyermeküket, akit érdekelnek a számok, a betűk, és jól tájékozódik a világban. Fontos tudni, hogy a jó intellektuális, kognitív képességek csak részben garantálják a sikeres iskolai pályafutást – olvashatjuk a gyermekpszichológustól.

A testi, fizikai erőnlét, testmagasság, testsúly, immunrendszer, koncentrációs képesség mind nagyon fontos, de emellett van egy rendkívül fontos tényező is az iskolaérettség szempontjából, ez pedig a szociális érettség. Ez egyfajta érzelmi érettséget, kudarctűrést, a közösségbe való beilleszkedéshez szükséges normák nem csupán betartását, hanem azok észlelését is jelenti.

Továbbá az autonóm munkavégzést, instrukció követését, a szabályok betartását, jó munkatempót, illetve a figyelem irányításának képességét – írja Deliága Éva a hvg.hu-n.

Hogyan döntheti el a szülő, hogy gyermeke szociálisan megérett az iskolára? Figyeljük meg a gyerek otthoni, illetve óvodai munkáját, és válaszoljuk meg az alábbi kérdéseket!

1. Képes 45 percet ülve figyelni olyan dologra, ami nem nagyon érdekli?

2. Egyszeri elmondás után képes két-három részből álló szóbeli utasítást megjegyezni és végrehajtani?

3. Tud önállóan percekig dolgozni egy feladaton, úgy, hogy nem igényel állandó figyelmet, folyamatos megerősítést, dicséretet?

4. Képes jelezni a szükségleteit, ha gondja-baja van?

5. Betartja a tőle reálisan elvárható szabályokat?

6. Szokott ceruzát használni, szívesen rajzol, fest, vág, ragaszt?

7. Képes dühkitörés nélkül elviselni, ha valami nem sikerül neki elsőre?

8. Végig tudja csinálni a napot délutáni alvás nélkül?

9. Képes a szüleitől külön, közösségben jól érezni magát, barátkozni?

Amennyiben a szociális érettséget vizsgáló kilenc kérdés közül legalább háromra nem a válasz, felmerül annak a lehetősége, hogy gyermek szociálisan még éretlen az iskolakezdéshez.

Deliága Éva azt tanácsolja, hogy mivel minden gyermek és élethelyzet egyedi, a szülő forduljon a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálathoz, ahol komplex iskolaérettségi vizsgálat után teljesebb képet kaphat gyermeke részképességeit és kompetenciáit tekintve.

Deliága Éva Facebook oldala itt található.

Kapcsolódó cikkeink iskolaérettség témában:

Forrás: hvg.hu/babaszoba.hu