Gyerek

Járványtant is tanulnak majd az új tanévtől a középiskolások

A következő tanévtől átalakulnak a biológiaórák: már csak két évig lesz kötelező tanulni a tantárgyat a gimnáziumokban a korábbi három helyett.
2020. Július 15.
Járványtant is tanulnak majd az új tanévtől a középiskolások (Fotó: Getty Images)

A szeptembertől hatályba lépő módosított Nemzeti alaptanterv (NAT) és a kerettantervek jelentősen átszabják a középiskolás biológiaoktatást. Az új szabályozáshoz illeszkedve a tankönyvekben a problémamegoldásra fókuszálnak az ismeret helyett, a jelenségek puszta leírása helyett a vizsgálatra. Az egyik átdolgozott középiskolás biológia-tankönyv szerzője, Veres Gábor elmondta a Magyar Nemzetnek, hogy a tananyagban helyet kaptak olyan új témák is, mint a vírusterjedés modellezése vagy a legfrissebb evolúciós elméletek.

A középiskolában eddig 10., 11. és 12. osztályban is kötelező volt a biológia tantárgy, ősztől azonban ez lerövidül, és csak a gimnáziumok első két évében kell tanulni a tárgyat. Az emelt szintű érettségire felkészítő fakultációt a szakirányban továbbtanulók 11-12. évfolyamon választhatnak, ennek során pedig a korábban is használt emelt szintű tankönyvből tanulhatnak.

Az új alaptantervhez igazodó átdolgozás során kétféle középiskolai tankönyv készült, így a diákoknak lesz lehetősége variálható sorrendben feldolgozni a témaköröket. Míg az egyikből a molekuláris szinttől az életközösségekig szintenként sajátítható el a tananyag, addig a másik a magasabb szerveződési szintekről indulva jut el a kémiai ismereteket is igénylő témakörökig. Hogy milyen irányból haladnak a tananyaggal, azt a tanárok döntik el.

Veres Gábor elmondta a Magyar Nemzetnek, hogy a tartalmi változásokat a 21. század természeti és technológiai kihívásai, és a tanulás-tanítás módszertani fejlődése indokolja. Az általa szerzett új tankönyvben olyan témakörök és elméletek is helyet kaptak, mint az élet kémiai alapjainak és a keletkezésével kapcsolatos elképzelések bemutatása, vagy a változékonyság biológiai alapjainak és technológiai vonatkozásainak mélyebb elemzése. Továbbra is kiemelt témakör az emberi szervezet felépítése és működése, de olyan témakörökre is sok idő jut, mint a fenntarthatóság, illetve a Föld és a Kárpát-medence értékeinek megismerésére is. Mivel a megismerés és a problémamegoldás kerül előtérbe, az órákat sok természettudományos vizsgálat színesíti. A tananyag mennyisége csökken, de az új tankönyvbe számos új kép és grafika is bekerült.

Forrás: Magyar Nemzet