Gyerek

Ilyen, amikor az ovisok programoznak – Robot Teknősök társasjáték teszt

Társasjáték kis programozóknak - ez áll a játék dobozán. Izgalmasan hangzik. De hogy lehet "beleszagoltatni" a programozásba olyan gyerekeket, akik még ovisok, tehát az írás és olvasás világán kívül vannak? Kipróbáltuk.
2016. November 11.

Létezik egy Kickstarter nevű közösségi finanszírozású oldal, ahol mindenki lehetőséget kaphat, hogy egy jó ötletet sikerre vigyen. Akkor is, ha nincs tőke hozzá. Mindössze meg kell győznie a Kickstarter látogatóit arról, hogy ötlete szórakoztató, hasznos vagy innovatív, s máris összeszedhet a látogatói támogatásokból/adományokból annyi pénzt, amivel megalapozhatja a projekt sikerét. Ilyen “alulról jött” sikersztori a Robot Teknősök társasjáték is. Egy szoftverfejlesztő édesapa fejlesztette ki a játékot, és a Kickstarteren szedte össze a pénzt a játék legyártásához.

Az ovisoknak szánt társast már 4 évessel is lehet játszani, s összesen 2-5 játékos kapcsolódhat be a muriba. A teszt során teljesen véletlenül le tudtuk fedni szinte az egész célcsoportot, hisz a kisfiam 4,5 éves, a kislányom pedig 6,5.

Anya, ez izgi

Már akkor felkapták a fejüket, amikor elárultam a játék nevét: “Robotteknős? Az milyen?” Alig várták, hogy hazaérjünk az oviból, és nekiessünk a játéktesztelésnek.

A dobozból izgatottan szedegették ki a játéktáblát, a kártyákat. Amíg ők határozott mozdulatokkal kinyomkodták a táblákból a korongokat, addig én átfutottam Játékszabályzatot.

A játék lényege, hogy mindenki választ a 4 különböző színű teknősből egyet-egyet. Az adott teknőshöz tartozó (azonos színű) ékkövet kell megszerezni. A játék egy négyzetrácsos játéktáblán zajlik. A játékosok a teknősmesterek. Ők nem érhetnek a táblához, viszont ők irányítják a teknősmozgatót, aki azonban nem játszik, csak a játékszabályoknak megfelelően mozgatja, lépteti a teknősöket. A gyerekek kódkártyák segítségével adnak utasítást a teknősmozgatónak (anyának/apának), hogy merre forduljon a teknős, és ha irányba került, mikor lépjen.

Cél: minél kevesebb lépéssel, minél gyorsabban érjen célt a robotteknős. A programozás szakzsargonja nyomokban fellelhető a játék elnevezéseiben. A kártyákat kódkártyáknak hívják. Van egy Bug/Bogárkártya, amit akkor kell bevetni, ha módosítani szeretnénk a kódkártyákból írt programunkon. Ilyenkor Hiba kiáltással, s a bogár lapkával kell jelezni a módosítási szándékot.

Több nehézségi szint is van. A legkönnyebb verzióval kell bevezetni a gyerekeket a játék rejtelmeibe. Ilyenkor még csak a teknős van és az ékkő. Ha már megy az irányítás, akkor következhet a nehezebb szint – felrakhatunk akadályokat. (De mindig csak egy fajtát. Hasonló a bevezetés elve, mint a hozzátáplálásnál – azaz fokozatos.) Érdemes előbb a jégfallal kezdeni (ez ellen lézerkártyát kell használni), majd jöhet a láda vagy a kőfal. (A ládát csak tolni lehet, a kőfalat csak kerülni.)

Ilyen, amikor az ovisok programoznak - Robot Teknősök társasjáték teszt

A szövevényesen felépített pálya már stratégiai gondolkodást igényel. Amikor már minden gördülékenyen megy, akkor bevethető a béka. A zöld állatkával a kódkártyákkal előre megtervezett lépéssorozatban (programban) található ismétlődő sorozat váltható ki, azaz ezzel egyszerűsíthető, rövidíthető a program.

Gondolkodj előre!

Mint minden társasjáték, ez is kitűnően fejleszti a szociális készségeket. Alkalmazkodnak egymáshoz a játék közben a gyerekek. Megtanulják, hogy vannak szabályok, amiket – nincs kecmec – be kell tartani. Türelmet tanulnak (kivárják a sorukat), fejlődik a koncentrációs készségük. A Robot Teknősök már 4 éves kortól játszható, gyorsan kipörgethető egy játék. Minden gyerek más. Nálunk a kicsit (a 4,5 éves fiamat, Dávidot) 45 percre kötötte le, a naggyal (a 6,5 éves, nagycsoportos Dorkával) több mint 1 óráig játszottunk, abba sem akarta hagyni.

Sok társas a kudarctűrő képességre is jó hatással van, ennél a játéknál azonban ez kevésbé kerül előtérbe, mivel itt nincs nyertes. Mindenkinek el kell juttatnia az ékkőhöz a robotteknőst. A versengés hiányának is megvan az előnye: a sikerélmény mindig megvan, állandó az örömfaktor. A versenyszellem helyett a problémamagoldás, a logika és a stratégiai gondolkodás élvez elsőbbséget.

Segíti az irányok gyakorlását is

Kifejezetten tetszett az irányok gyakorlási lehetősége a Robot Teknősökben. A térirányok magabiztos felismerése igen hosszú folyamat eredményeként alakul ki – ezt minden szülő tudja. Sokat kell játékosan gyakorolni, mire nem keveri össze a gyerek a jobbot a ballal. Ez az iskolaérettség egyik feltétele. (Hisz másként például nem tudná megkülönböztetni a gyerek a “b” betűt a “d” betűtől, és nem megfelelő irányba írna.)

A kódkártyákon található irányoknak a rögzülését színek is segítik. Személyes élményünk ezzel kapcsolatban az, hogy a gyerekek gyorsan, pár perc alatt megszokták a kártyás irányítást. A végén hihetetlenül gördülékenyen adták ki a kártyákhoz tartozó szóbeli utasításokat. Ez azért sem volt egyszerű, mert bele kell képzelniük magukat a teknős helyzetébe, és a már valamilyen irányba elforgatott teknős aktuális helyzetéhez képest kellett meghatározni a mozgatási irányt. Egy ovis gyereknek azért ez közel sem annyira egyszerű!

Jelképes plusz pont jár a társasjáték elemeinek kidolgozottságáért. Csillogó, színes, strapabíró – ezek a legtalálóbb jelzők. Felkeltik a gyerekek figyelmét.

Mint mindennek, ennek is jót tesz egy kis fűszer. Itt a játék bukéját a vicces hangok kiadása adja – ugyanis a teknősmozgatónak a teknős léptetésénél, fordításánál mókás hangot kell kiadnia. Ez nálunk széles skálán mozgott: a bip-bip-től a brum-brumon át, a nyihaháig minden volt. A gyerekek jókedvű izgatottsággal várták, hogy legközelebb milyen meglepő hangot hallat a teknősük.

Ez a játék is azt bizonyítja, hogy a Ki nevet a végén jellegű társasokon túl is van élet. Rengeteg ötletes, jó társas van a piacon, ami alkalmas a minőségi időtöltésre.

A Robot Teknősök társast a Játéknet biztosította a teszteléshez.

A játék tesztjéről videó is készült: