Gyerek

Ceruzafogás: állomások és kézerősítő tippek

A gyerekek általában 3-4 éves korukra kinövik az "ügyetlenebb", gyenge ceruzafogást, azonban van, akinél ez később is megmarad. Hogy alakul ki a helyes ceruzafogás és hogy erősíthetők a kezek?
2021. Január 22.
Ez is lehet a gyenge ceruzafogás hátterében (Fotó: Getty Images)

Mi állhat a háttérben, ha az óvodás években továbbra is helytelenül fogja a gyermek a ceruzát? Dr. Evalyn Hizon, a Fülöp-szigeteki Diliman Egyetem (University of the Philippines Diliman) Családi és Gyermekfejlesztési Tanszékének korábbi professzora a Smartparenting portálnak elmondta, az egyik lehetséges ok a mászásban keresendő. Szülőkkel folytatott beszélgetések alapján arra a következtetésre jutott, hogyha kimarad a mászás mérföldköve a fejlődésben, később az ujjak izmai nem megfelelően koordinálhatók és nem elég erősek, ezért könnyen elfáradnak.

A szakértő azt javasolja, végezzen olyan tevékenységet a gyerek, amelyek segítik az ujj-kéz manipulációt. Ezek lehetnek például:

  • naponta 3-5 alkalommal végzett ujj- és kézgyakorlatok stresszlabdával,
  • labda pattogtatás,
  • játék a gyurmával.

Az olyan építőjátékok, amelyekben alkatrészeket kell egymáshoz illeszteni, szintén javíthatják a finommotoros készségeket és a kézügyességet. Dr. Hizon szerint a megfelelő gyakorlatokkal megerősíthetők ujjak, ezáltal jelentősen javulhat a ceruzafogás.

Milyen állomása vannak a megfelelő ceruzafogás kialakulásának?

A 12-15 hónapos kisgyermek ökölbe szorított kézzel fogja meg az íróeszközt, hüvelykujját a mutatóujjára hajlítva. Ehhez gyakran firkálás társul – írja a growinghandsonkids.com2-3 éves korban a fogása már hasonlít a hatékony ceruzafogásra. Az ujjai lefelé néznek, az íróeszköz hegye felé, de az összes ujját egyszerre használja, sok egész karmozdulattal. Ezt a mozdulatot használhatja az evőeszközök megfogására is.

3-4 éves korban a gyermek statikus három- vagy négyujjas fogásra vált, de még az ujjbegyei egész felületével tartja az íróeszközt. A ceruza mozgatásához még mindig végezhet némi csukló- vagy alkarmozgást, az ujjak nem mozognak, statikusak. A háromujjas fogásnál két ujjal fogja az íróeszközt, a harmadik (középső) ujját a ceruza oldalához szorítva “állványt” alkot. A negyedik és ötödik ujj általában statikus az ujjak mellett, és még nem hajlik a tenyérbe. A négyujjas fogásnál három ujja van a ceruzán, amit a negyedik ujjával támaszt meg.

A gyermek 5-6 éves korára dinamikus háromujjas (vagy négyujjas) fogást használja. Az íróeszközön az ujjai hegyét támasztja, és inkább döntött szögben, mint függőlegesen tartja. Az ujjmozdulatai dinamikusak, alkar vagy minimális csuklómozgás nélkül mozognak (a kar ilyenkor az asztalon nyugszik, ahelyett, hogy felemelve tartaná). Az első két ujj van a ceruzán, miközben az a középső ujjon nyugszik. A negyedik és ötödik ujj a tenyérbe hajlik, ez is segít stabilizálni a kezét az asztalon.