Gyerek

Bevált módszerek szülőktől a képernyőidő korlátozására

Tartasz attól, hogy a tévé, a tablet és a telefon teljesen beszippantja a gyermekedet? A következő, bevált szülői módszerek segíthetnek, hogy ellenőrzés alatt tartsd a képernyőhasználat idejét.
2020. Május 05.
Így korlátozhatod a képernyőidőt (Fotó: Getty Images)

A Chatelaine 2016-ban készült felmérése szerint, amelyben 1000, 35-45 év közötti nő vett részt, az édesanyák bűntudatának első számú oka a képernyőidő hossza. A Common Sense Media 2017-es felmérésében a szülők 70%-a mondta, hogy aggódik amiatt, mennyi időt töltenek a gyermekei digitális média használattal. Mi a jó stratégia egy olyan dolognál, ami ennyire rabul tudja ejteni a gyerekeket?

A következő négy, szülők által tesztelt módszer segíthet meghúzni a határokat és korlátozni a képernyőidőt.

Állíts egy ütemtervet

Vannak szülők, akik úgy limitálják a képernyőidőt, hogy napi ütemtervet állítanak be táblagéphasználatra. Jaclyn Thornton például azt nyilatkozta a Today’s Parent-nek, hogy 4 éves fia reggel használhatja 30 percig a tabletet, amíg ő készülődik, és este 60 percig, amíg vacsorát készít.

Ez a módszer leginkább a kisebbeknél működik, mert náluk megvan a rutin előnye. Később az iskola és a házi feladatok megnehezítik ezt a módszert: ilyenkor érdemes bevezetni egy token módszert, amelynél kézzel fogható zsetonok vannak. Itt mindegyik token 15 percet ér, és a gyerekek ezeket válthatják be képernyőidőre. A videók nézésénél vagy a játékoknál pedig akár időzítőt is lehet használni.

A siker titka ennél a módszernél a következetesség: a gyerekeknek meg kell értenie, hogy naponta X percet kapnak, és nincs egyezkedés! Ha ebbe belekezdesz ugyanis, az általad húzott határ könnyen elhalványul.

Válassz olyan napot, amikor többet használhatja az eszközöket

Fontold meg, hogy adsz egy olyan napot, amikor a tévé vagy a számítógép engedélyezett. Kelly Palmer, torontói édesanya gyerekeinek tévé-napjai a kedd, csütörtök és időnként a szombat. Ilyenkor választhatnak egy-egy műsort, amit nézhetnek, de tudják, hogy a hét többi napján nem lehet. Ha bizonyos napokon mégis megszegi a saját szabályát, akkor csak természetfilmet enged a gyerekeknek. Az iskolás gyerekeknél érdemes a hétvégét kijelölni ilyen napoknak, hogy ne zavarja a tanulást a tévézés.

Ez leginkább a fiatal gyerekeknél vagy az iskolás korosztálynál működik, főként ha tableten, számítógépen néznek műsorokat, hiszen ők nem használják ezeket az eszközöket házi feladatok elvégzésére, kommunikációra a barátokkal.

A siker kulcsa, ha olyan tevékenységeket választasz a gyerekeidnek, amelyek elvonják a figyelmüket a technológiáról, különösen ha hétvégente szokták használni az okos eszközöket. Ez lehet családi játék, társasozás, közös sport, közös főzés, bármi, ami el tudja terelni a figyelmüket.

Miért szeretné használni?

Amikor a gyereked azt kéri, hogy hadd használja a tabletet, telefont, laptopot, kérdezed meg, miért van rá szüksége. Ezzel megbizonyosodhatsz róla – és ő is -, hogy valamilyen okkal használja az adott eszközt, ne csak megszokásból, unalomból kapcsolja be. A kérdéssel arra ösztönzöd, hogy ha unalomból választaná a képernyőt, gondolkodjon el más lehetőségeken is. Ez a stratégia arra is jó, hogy rávilágítson, miért is használjuk a technológiát, és mi mást választhatunk, ha unaloműzőt keresünk.

Ez a módszer leginkább az idősebb gyerekeknél működik, de sohasem korai elkezdeni! Sőt, ha te magad érzel kísértést, hogy unalmadban a telefonod után nyúlj, akár te is megkérdezheted magadtól, hogy miért is használnád.

A siker kulcsa itt az, hogy legyél nyitott, beszélj a gyerekeiddel arról, hogy miért használnák az adott eszközt, de ne parancsolj nekik. Ha például azt mondják, hogy játszani akarnak, hogy az adott játékban elérjenek egy új szintet, kérdezz tőlük többet – értékelni fogják az érdeklődésedet.

Képernyőkövető alkalmazások

Számos olyan alkalmazás létezik, amellyel nyomon lehet követni, mire használják az adott eszközt, és mennyi időn keresztül. Ne csak a gyermeked képernyőhasználatát figyeld, hanem a sajátodat is, hogy meg tudd állapítani, mennyire kiegyensúlyozottan használjátok az eszközöket. Ez segít eldönteni, mennyi képernyőidőt engedélyezz.

Ez a stratégia főként az idősebb gyerekeknél működik, akiknek saját eszközeik vannak. A siker kulcsa pedig az, ha az alkalmazást a képernyő használatról szóló beszélgetésekhez, nem azonnali korlátozásokhoz használod.