Gyerek

Az érzelmi intelligencia 5 eleme

Megtanítjuk a gyermekeinket beszélni, számolni, fogat mosni. De vajon megtanítjuk-e nekik a legfontosabbat? Mi az az érzelmi intelligencia? És miért fontos, hogy a te gyermeked is rendelkezzen ezzel a képességgel?
2016. November 02.
A kiegyensúlyozott, boldog gyerekek titka az érzelmi intelligencia (Fotó: Getty Images)

“Éveken át tanítottam pszichológiát 7-14 éves gyerekeknek. Arra kértem őket, mondják el, mit gondolnak magukról és másokról. Meglepő válaszokat kaptam” – kezdi Lisa Firestone, aki elmondja, miért fontos, hogy gyermekünk érzelmi intelligenciáját is fejlesszük.

“Nem érzem magam jól az osztályban. Félek, hogy lassabb vagyok, mint a többiek.” “Dühös vagyok, amikor az apukám nem szakít időt arra, hogy segítsen a leckében. Olyankor már kedvem sincs az egészhez.” “Utálom, ha a barátaim nem akarnak játszani velem. Rájuk kiabálok, de ettől csak még rosszabb lesz.” Ezeket válaszolták a gyerekek Firestone professzornak.

Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a gyermekeink képtelenek feldolgozni és megérteni az őket körülvevő világ érzelmi bonyolultságát. Pedig amint a verbális képességeik lehetővé teszik, képesek kifejezni önmagukat, megosztani velünk érzelmeiket. Egy megbízható környezetben a gyerekek könnyen megnyílnak és beszélnek az érzelmeikről, legyenek azok akár pozitívak, akár negatívak.

Ahogy az agyuk fejlődik, úgy képesek egyre jobban reagálni a dolgokra érzelmi tapasztalataik alapján. Rengeteget kell tanulniuk az iskolában, számos tantárgyat kell elsajátítaniuk, megtanítjuk nekik, hogyan beszéljenek, hogy mossanak fogat, az érzelmi nevelésükről viszont hajlamosak vagyunk elfelejtkezni. Pedig ez drámaian javíthatja az életminőségüket.

Ha az érzelmi intelligenciára fókuszálsz, megtanítod neki, hogyan ismerheti fel az érzéseit és hogyan kezelheti őket – ezzel a legalapvetőbb készségeket sajátítja el, s azt is, hogy miként lehet sikeres az életben. Kutatások szerint a magas érzelmi intelligenciájú emberek 54%-kal sikeresebbek az élet számos területén, a kapcsolataikban, a munkájukban, egészségesebbek, jobb az életminőségük, jobban teljesítenek az iskolában, nagyobb valószínűséggel tanulnak tovább és egészségesebb életmódot folytatnak.

Azok a gyerekek, akik megtanulták kezelni az érzelmeiket, jobb szociális készségekkel bírnak, produktívabbak, figyelmesebbek, vezetésre alkalmasak. Nem szoronganak, nem depressziósak, nem használják a megfélemlítés eszközét diáktársaik között. Pozitív légkört teremtenek maguk körül.

Mit takar az érzelmi intelligencia? Ha az alábbi 5 pont elsajátításában segíted a gyermekedet, fejlesztheted érzelmi intelligenciáját. Ezekre az elemekre van szüksége a gyermekednek ahhoz, hogy személyes sikereket érjen el és érzelmileg kiegyensúlyozott legyen akár most, akár élete későbbi szakaszában.

Az érzelmi intelligencia 5 eleme

1. Öntudat. Ismerjük fel saját érzelmeinket.

2. Önkontroll. Legyünk képesek szabályozni, irányítani a reakciónkat, amit az érzelmeink váltanak ki.

3. Belső motiváció. Tudjuk, mi az igazán fontos az életben.

4. Empátia. Értsük meg mások érzelmeit.

5. Szociális készség. Tudjunk társadalmi kapcsolatokat kiépíteni.

Ha szülőként mi sem tudjuk kezelni az érzelmeinket, bajban leszünk. Elsőként nekünk kell elsajátítanunk az érzelmi intelligencia alapjait, hogy aztán át tudjuk azt adni gyermekünknek. A fenti 5 elem szerencsére bármikor megtanulható, nem számít, hány éves az ember. Számos eszköz áll rendelkezésre ahhoz, hogy felismerjük mind a saját, mind mások érzelmeit. A folyamat a felismeréssel kezdődik. Amikor készen állunk a változásra, hogy azzá váljunk, akik lenni szeretnénk.

Ha elismerjük, milyen mély hatást gyakorolnak az életünkre az érzelmeink, azzal készen állunk egy új attitűd kialakítására. És ha ezen már túl vagyunk, elgondolkodhatunk, mit tehetnénk a jövő generációjáért?

A legjobb lenne, ha a gyerekek iskolás korban legkésőbb elsajátítanák az érzelmi intelligencia fent említett 5 elemét. A szülőknek, tanároknak, barátoknak mind egyformán részt kellene vennie a folyamatban. Fontos, hogy mindig arra ösztönözzék a gyerekeket, hogy mondják ki, mit éreznek. Többet kellene beszélnünk az érzelmeinkről, őszintén, akkor is, amikor szomorúak, mérgesek vagyunk, vagy épp félünk valamitől.

Ahelyett, hogy a szőnyeg alá söpörnénk a problémákat, beszéljük meg, mi játszódik le bennünk és próbáljuk meg kijavítani az érzelmi károkat, amiket egymásnak okoztunk. Ha így teszünk, és gyermekünk olyan környezetben élhet, ahol szabadon beszélhet az érzelmeiről és tapasztalatairól, olyan készséget adunk neki, mellyel nemcsak sikeres, hanem boldog felnőtt válik belőle.

A cikk forrása itt.

Kapcsolódó cikkeink: