Gyerek

Autista gyerekek maradnak gyógypedagógus nélkül

Akkora a gyógypedagógus-hiány az egyik fővárosi fejlesztő óvodában, hogy autista gyerekek maradtak megfelelő szakember nélkül.
2019. Október 28.
Autista gyerekek maradnak gyógypedagógus nélkül (fotó: iStock)

Szeptember óta nincs gyógypedagógus az egyik budapesti fejlesztő óvodában, így a legsúlyosabban érintett autista gyerekek maradtak szakember nélkül. Hiába kell majd a gyerekeket jövőre kötelezően hatévesen iskolába küldeni, nem igazán van hova – írja a 24.hu.

Az országban sok helyen nincs gyógypedagógus, október közepén a ceglédi Losontzi István Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégiumban tíz gyógypedagógusra lenne szükség. De hiány van a Pilisi Gyermekotthon, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskolában is, ott négy fő hiányzik, a budapesti Csalogány Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, EGYMI, Kollégium és Gyermekotthonban pedig három fő.

A súlyos szakemberhiányt támasztja alá a 24. hu egyik, a neve elhallgatását kérő olvasója is, aki arról számolt be a lapnak, hogy egy budapesti fejlesztő óvodában szeptember óta nincs gyógypedagógus autista gyermeke csoportjában, a meghirdetett álláshirdetésre pedig senki nem jelentkezik, az egyik szülő pedig már jogi lépéseket fontolgat.

A szülő elmondta, hogy a tavalyi tanévben nyolc gyermek volt egy csoportban, akikkel két gyógypedagógiai asszisztens és egy gyógypedagógus foglalkozott. A nyilatkozó szülő súlyosan autista kisfia minden nap kapott fejlesztést, heti kétszer fejlesztő tornára is járt, az óvoda pedig rendszeresen küldött fotókat a szülőknek a mindennapokról, egy kis füzetben vezették, mit evett és milyen kedve volt aznap a gyereknek, ami, mivel egy nem beszélő autista kisfiúról van szó, nagyon fontos részlet.

Nyár végén azonban kiderült, hogy felmondtak a gyógypedagógusok, és a helyükre nem találtak elegendő szakembert. Így két csoport gyógypedagógus nélkül maradt, olvasónk kisfiának csoportjától pedig elvették a két megszokott gyógypedagógiai asszisztenst – és velük a beszélő gyerekeket is. A kisfiú csoportjában gyógypedagógus nélkül maradtak a legsúlyosabban érintett gyerekek, egy dajkával és két új gyógypedagógiai asszisztenssel.

Fejlesztőpedagógus nincsen, heti egyszer ellátogat az óvodába egy külsős gyógypedagógus, aki húsz percet tölt a gyerek fejlesztésével. A szülők kénytelenek magán fejlesztésre vinni a gyerekeket, ami alkalmanként nyolcezer forintba kerül.

Mindez nem csak az anyagilag nehéz a családnak, hanem azért is, mert amíg az óvodában a különböző fejlesztéseket a gyerek még frissen, a délelőtt folyamán megkaphatná, addig a szülők így kénytelenek délutánonként egy már fáradt gyereket vinni a különböző helyszínekre, emiatt sokkal kevésbé hatékony a fejlesztés.

A probléma azzal sem oldódik meg, hogy jövőre iskolába kell vinni a hatodik életévüket betöltő gyerekeket, mert az EGYMI-nek ugyan van több iskolája is, de mivel nincs elég gyógypedagógus, vannak olyan intézmények ahol nem indítanak 2020-ban első osztályt autistáknak.

Ez egy másik univerzum, más gondokkal. Meg lehet szokni, hogy nincs szabi, csak 24 órás készenlét – fogalmazott a 24.hu-nak arra utalva, hogy amióta autista gyerekek van láthatatlanná vált a társadalomban.

A 24.hu-nak egy gyógypedagógus is nyilatkozott, az ő személyes tapasztalatai is azt támasztják alá, hogy kevés a szakember, annak ellenére, hogy viszonylag nagy számban végeznek gyógypedagógus hallgatók.

A gyógypedagógus-hiányhoz nagyban hozzájárulhat az is, hogy az utóbbi években jócskán megnövekedett azon gyerekek száma, aki különböző fejlesztésekre szorulnak. Hogy ennek mi lehet a pontos oka, azt nehéz megmondani, közrejátszik az is, hogy ma már sokkal jobbak a jelzőrendszerek.

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: 24.hu