Gyerek

Alvásproblémát, hasfájást is okozhat az iskolakezdéses szorongás

Alvásproblémák, hasfájás - gyakori tünetei az iskolakezdéskor fellépő szorongásos zavaroknak. Az új helyzethez való alkalmazkodás hozzájárulhat a gyerekek szorongásaihoz, előfordulhat, hogy visszalépnek egy korábban már túlhaladott fejlődési szakaszba.
2021. Szeptember 22.
Óvodából az iskolába - szorongásos zavart is okozhat az iskolakezdés (fotó: Getty Images)

Alvásproblémák, hasfájás – mind gyakori tünetei az iskolakezdés idején fellépő szorongásos zavaroknak. Ezek a panaszok sokszor csak átmenetiek és néhány hét alatt maguktól elmúlnak, azonban ha állandósulnak, akkor gyermekpszichológushoz kell fordulni. Az iskolába kerülés, az új helyzethez való alkalmazkodás, az elvárások mind hozzájárulhatnak a gyerekek szorongásaihoz, előfordulhat az is, hogy visszalépnek egy korábban már túlhaladott fejlődési szakaszba. Az új kihívások pedig nem csak nekik, hanem sokszor a szüleiknek is lelki gondokat okoznak.

Legtöbbször hónapoknak kell eltelnie ahhoz, hogy a gyerekek az óvodát elhagyva megszokják az új helyzetet, hiszen nemcsak az intézmény, a közösség és a tevékenység ismeretlen még számukra, hanem az is, hogy az iskolában új szabályrendszerhez kell alkalmazkodniuk – mondja Bognár Emese, a Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának klinikai szakpszichológusa. Hozzáteszi, első osztályban a tanulás mellett sok új kihívással találkoznak a gyerekek, a napirend sokkal kötöttebb lesz, mindent gyorsabban és hatékonyabban kell csinálni – az étkezéstől, az öltözésig.

Az alkalmazkodást, iskolára való felkészülést segíti, ha a gyerekeket bevonják a szülők az ilyenkor szokásos teendőkbe: például a tanszerek és a tolltartó kiválasztásába, vagy abba, hogy együtt pakolják be a táskát, tornazsákot – emeli ki Bognár Emese.

Az iskolakezdés minden gyermek életében mérföldkő, hiszen belép az életükbe a teljesítményalapú értékelés és ez hatalmas változás egy 6-7 éves számára. Fontos, hogy a szülők felismerjék, reális elvárásokat kell megfogalmazniuk a gyerekeikkel szemben, hiszen a kicsik nem fognak azonnal írni, olvasni, számolni, vagy a 45 perces órákat végig ülni. Ezért legtöbbet azzal tudnak nekik segíteni, ha nem a teljesítményre koncentrálnak, hanem inkább a befektetett munkát értékelik, és rendszeresen dicsérik őket. Fontos, hogy a gyermek ne azt érezze, hogy a szülői szeretet attól függ, ő hogyan teljesít az iskolában – teszi hozzá a szakember. Az iskolakezdés, a teljesítmény-centrikusság, az otthoni elvárásoknak való megfelelés is hozzájárulhat ahhoz, hogy az egyébként érzelmileg stabil gyerekek is szorongjanak.

A gyerekekkel párhuzamosan sokszor a szülő is szoronghat, akár a gyerekkorából adódó kellemetlen iskolai élmények miatt, akár azért, hogy a gyereke helyt fog-e állni az iskolában – magyarázza Bognár Emese. Ezeknek a helyzeteknek a feldolgozása függ a gyerek alkalmazkodóképességétől, és attól is, hogy a szülő hogyan éli meg az új élethelyzetet. Az anyukáknak és apukáknak tehát nincs könnyű dolguk, hiszen egyszerre kell a gyermekük és saját maguk érzelmeire is odafigyelniük, azonban a teljesítményszorongás az esti közös beszélgetésekkel, a családi környezettel és a biztonság érzetének erősítésével csökkenthető.

Abban az esetben, ha a problémák több hónapon keresztül fennállnak, érdemes a pedagógusokkal, majd indokolt esetben pszichológussal is beszélni annak érdekében, hogy a gondok a lehető leghamarabb megoldódjanak. Szakember segítségére általában csak az esetek öt százalékában van szükség.

Forrás: semmelweis.hu