Gyerek

A diszgráfia tünetei óvodáskorban

Mivel a legtöbb szülő elfogult, könnyen átsiklik a gyereke nehézségei felett, pedig a diszgráfia figyelmeztető jelei már óvodás korban megjelenhetnek.
2017. Május 11.

A diszgráfiás óvodás nehezen tanul meg írni, nem boldogul a ceruzával, filctollal

A diszgráfia a tanulási zavarok egy formája. Írászavart, írásképtelenséget jelent. Előfordulhat önmagában, de társulhat más tanulási zavarhoz is. (Szinte minden diszlexiás egyben diszgráfiás is.)

Kisiskolás korban a tünetei lehetnek: az írás rendezetlen, kusza, a betűk formája változékony, felcseréli vagy kihagyja őket, a vonalvezetés hullámzó, változik a szavak közötti távolság mérete, görcsösen fogja a ceruzát, nagyon rányomja a papírra, a tollbamondás nagy nehézséget jelent stb.

Sokak szemében (tanárok, osztálytársak) úgy tűnhet, mintha a gyerek butább, ügyetlenebb lenne a többieknél, ami miatt komoly károkat szenvedhet az önértékelése, szorongani kezdhet vagy akár agresszívvá is válhat. Ezért fontos, hogy a szülő vagy a tanár időben felismerje a problémát, és a gyerek a megfelelő kezelésben részesülhessen. Minél hamarabb kerül a kicsi szakértő kezekbe, annál hatékonyabb lehet a fejlesztés.

A diszgráfia előjelei már óvodás korban is felismerhetőek lehetnek.

Jelek a mozgásban

– nehezen kapja el a labdát

– rajzoláskor rosszul fogja a ceruzát

– színezéskor nem képes a vonalak között maradni

egyensúlyi problémái vannak

Jelek beszéd közben

későn kezd el beszélni

– artikulációja elmosódott

– szegényes a szókincse

– nem szívesen hallgat meséket

– az utasításokat, történeteket többször el kell mondani neki, hogy megértse (nehezen adja vissza a hallottakat)

– csak rövid ideig képes egy dologra koncentrálni

– ha megkérdezik, nem tudja időrendi sorrendben felsorolni az aznap történt eseményeket (emlékezete rövid)

– bohóckodással, csúfolódással, agresszióval hívja fel magára a figyelmet

– vagy zárkózott, magába fordul, nem szívesen barátkozik

Ha a fent említett jelekből arra gyanakszunk, hogy a gyerekünk diszgráfiás, forduljunk a gyerekorvoshoz. Ha bebizonyosodik, hogy valóban erről van szó, akkor a kicsit logopédushoz irányítják majd. A terápia mellett fejlesztő játékokat és tevékenységeket kell majd a gyermek mindennapjaiba beépíteni az óvodában (pl. kirakós játékok, memória- és társasjátékok, mese, vers, ének stb.)

Kapcsolódó cikkek: