Gyerek

5 tévhit a tinédzserekről, a serdülőkorról

A serdülőkor egy számos változással teli, és nagyon izgalmas időszak a gyerekek életében. Azonban ezt az időszakot övezik félreértések, tévhitek is - többek között a következők.
2022. Április 29.
5 tévhit a tinédzserekről, a serdülőkorról (Fotó: Getty Images)

A serdülőkor az egyik leginkább félreértett időszak az ember életében, írja Pamela Cantor gyermek- és serdülőkori pszichiáter a psychologytoday.com portálon megjelent írásában. A szakértő összegyűjtött 5 olyan mítoszt, amely elterjedt a tinédzserekkel kapcsolatosan, ám téves.

1. A tomboló hormonok miatt a serdülőkorban gyakori az impulzív, kockázatvállaló magatartás.

Ez egy tévhit. A hormonok valóban fontos szerepet játszanak tinédzser korban, de ezek csak részei egy sokkal jelentősebb, az agyban zajló biológiai folyamatnak. A serdülőkor egy olyan időszak, amikor az agy átalakul – megszabadul azoktól az idegi kapcsolatoktól, amiket nem használ, a megmaradt neuronok között pedig állandóbb és speciálisabb idegi áramköröket hoz létre. Ebben az időszakban alakulnak ki a gondolkodási, a reflexiós, felfedezési és önismereti képességek – olyan képességek, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy egészséges, tehetséges felnőttekké váljanak.

2. A tinédzserek függetlenségre vágynak, és nem gondolják a felnőtteket túlzottan hasznosnak.

Ez szintén egy tévhit. A serdülők vágynak az emberekkel való kapcsolódásra, különösen a családjukon kívüli személyekkel, mint például a barátok, a tanárok, az edzők. De szeretnének a családjukon belül is kapcsolatot teremteni, a szülőkkel, a nagyszülőkkel, a testvérekkel. Amire igazán vágynak, az az egymásrautaltság – és ez egy kétirányú utca.

3. A tinédzserek nem tisztelik a határokat; mindig feszegetik a korlátokat.

Ez sem igaz. Ez nem a tiszteletről szól, hanem a serdülőkor feladatairól, a serdülőkor pedig a felfedezés, a kíváncsiság, és az újdonság ideje. A kíváncsiság serdülőkorban exponenciálisan megnő. Ennek az oka az, hogy fejlődnek az agy jutalmazási áramkörei, amelyek a motivációt és a cselekvést hajtják, és ezekkel együtt az agyi struktúrák közti óriási kapcsolódásokat, amelyek lehetővé teszik a célirányosabb gondolkodást, érzést, és cselekvést. Sok gyereknél serdülőkorban bontakozik ki a kreativitás, a személyiséget pedig a tinédzserkori tapasztalatok formálják, és az, amit ezekből tanulnak.

4. A tinédzserek emocionálisan bizonytalanok.

Néha lehet, hogy ilyennek tűnik, de inkább az igaz, hogy a serdülők érzelmileg intenzívek. Ennek van egy nyilvánvaló árnyoldala, de egyben egy jó oldala is. A hátránya az, hogy a serdülők hangulata ingadozó lehet, és engedik, hogy az érzelmeik irányítsanak. A pozitív oldala viszont az, hogy ha egy tinédzsernek érzelmi reakciója van valami iránt, például érdeklődés, izgalom, az a szenvedélyek, az energiák, a motivációk, a kreativitás, és mindenekelőtt a céljuk felfedezéséhez vezet.

5. A tinédzserek a jelenben élnek.

Ez szintén téves. Ahol valójában léteznek és létezni akarnak, az a jövő – ami az újdonságban van. És arra gondolnak, hogy mi következik – érettségi, egyetem, hogy kivé lesznek, merre mennek, kivel haladnak. Hatalmas a jövő-fókuszuk.

Ami igaz a serdülőkre, az, hogy az agyukban végbemenő változások olyan gondolkodási, létezési, érvelési, kapcsolattartási, fókuszálási és döntéshozatali módokat eredményeznek, amelyek máskor nem történhetnek meg.

Ezt két alapvető dolog vezérli: az agy kulcsfontosságú területeinek fejlődése ez idő alatt, illetve az agy alakíthatósága, hajlíthatósága, a tapasztalatok által való változás képessége. A serdülőkori tapasztalatok óriási hatással lesznek az agy fejlődésére.

Cikk forrása: psychologytoday.com